Ieder jaar krijgt het CWZ te maken met ruim 250 nieuwe longkankerpatiënten. Ongeveer 80 hiervan bevinden zich in stadium I of II met tumoren in de longen, die worden bestraald of geopereerd. Na de behandeling blijven deze patiënten onder controle. In de basis gebeurt dit met een standaard CT-scan. Als alles in orde is, zijn ze daarna langere tijd uit beeld tot de volgende jaarlijkse oproep. Met de CWZ Thuis app worden deze patiënten tussentijds op afstand in de gaten houden en kan de zorgverlener op het juiste moment waar nodig direct ingrijpen.
Meedoen
Alle patiënten met longkanker in stadium I of II ontvangen automatisch een uitnodigingsmail om zich aan te melden voor de app. Ook patiënten die tot 2 jaar terug bij CWZ behandeld zijn voor longkanker in stadium I en II worden benaderd, zodat ook deze groep 5 jaar gevolgd wordt. Patiënten kunnen zich zelf aanmelden voor de CWZ Thuis app via de instructie in de mail die ze ontvangen. Vervolgens vullen ze regelmatig vragen en metingen in via de app. Die worden doorgestuurd aan het medisch callcenter. De medewerkers van het medisch callcenter zijn getraind om de resultaten te monitoren, afwijkingen te signaleren en contact op te nemen met de zorgverleners en de patiënten.
Longarts Laura Vermeer: 'Voor ons als zorgverleners is het heel fijn om deze groep longkankerpatiënten met de app tussentijds goed te kunnen controleren. Bij klachten of zorgen over bijvoorbeeld aanhoudende hoest of pijn kunnen we nu direct contact opnemen en snel handelen indien nodig. Voor de patiënt is het heel prettig om met de app zelf te monitoren hoe het gaat, voorlichtingsfilmpjes te bekijken en in controle te zijn.'
Blikopdetoekomst
Laura Vermeer: 'Mijn grote wens is om in de toekomst ook een bredere thuismonitoring app te ontwikkelen voor alle stadia van longkanker. Maar ook voor patiënten met een actieve behandeling met chemo- en immunotherapie om de bijwerkingen hiervan te kunnen monitoren. Vaak denken patiënten dat die er bij horen en wel over gaan. En weten ze ook niet welke klachten door welke therapie worden veroorzaakt. Het zou ons én vooral deze patiënten enorm helpen als we hier meer inzicht in krijgen en deze zo beter kunnen duiden en behandelen.'
Corona
Het beeld heerst dat de reguliere en dus ook oncologische zorg sinds corona wordt uitgesteld. Dat is niet zo voor de oncologische patiënten. 'Afgelopen jaar hebben we zelfs meer patiënten gezien op onze polikliniek, mede door het opstarten van de immunotherapie in ons ziekenhuis. We hebben aanpassingen gedaan in de logistiek rond het bloedprikken en laten patiënten minder vaak naar het ziekenhuis komen als dat niet nodig is. Daarvoor zetten we videoconsulten en nu de CWZ Thuis app in', vertelt Laura Vermeer.
E-health
Het CWZ is al langer bezig met de inzet van e-health om de zorg naar de patiënt toe te brengen. Ook patiënten geven aan deze manier van werken prettig te vinden. Ze hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Het CWZ beschikt over een eigen medisch callcenter met opgeleide professionals die ervaring hebben met het ondersteunen van patiënten die gebruik maken van e-health toepassingen. Inmiddels heeft het CWZ meerdere apps voor telemonitoring van verschillende aandoeningen in gebruik. Meer informatie over de CWZ Thuis apps zijn te vinden op de website van het CWZ of digitale partner Luscii.