Click & Collect aarzelend van start
Karel Hermsen
11 februari 2021
Het was gisteren rond 12.00 uur niet erg druk in het centrum. Click & Collect, het bestel- en afhaalsysteem voor niet-essentiële winkels, ging van start.
Hier en daar is een ondernemer druk bezig om de sneeuwresten voor zijn winkel weg te vegen. Een sneeuwschuivertje van Dar zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Door het winterse weer en drabbige trottoirs houden de voetgangers de ogen strak op de grond gericht. Voor etalages is er nauwelijks interesse. De stad nodigt niet uit tot funshoppen.
Dat is uitdrukkelijk ook niet de bedoeling. De winkels zelf zijn niet toegankelijk. Er moet eerst online of telefonisch besteld worden. Daarna krijg je een berichtje wanneer je de bestelling aan een loket kunt afhalen. Er zijn nogal wat winkels waar in de verste verte geen loket zichtbaar is.
Bij boekhandel Dekker van de Vegt hebben ze het prima voor elkaar. Wieke Rommes schuift de deur voor haar stalletje open en overhandigt de keurig verpakte boeken aan de klanten. ‘We werken met een tijdslot van een kwartier, waarin we telkens maximaal drie klanten van dienst zijn.’ Op een tafel achter haar staan zo’n dertig pakketjes klaar, die regelmatig worden aangevuld. Elke klant wordt vriendelijk te woord gestaan. ‘We zijn blij weer in direct contact met klanten te komen, dat is toch het leukste van dit werk’, volgens Wieke.
Eigenaar Monique Kauffman vult aan: ‘We zijn toch op volledige sterkte met zo’n 10 mensen. Iedereen kan gelukkig doorwerken. Er is wel sprake van een duidelijke, afgebakende taakverdeling. Enkelen zijn met het opnemen van de bestellingen bezig, anderen zoeken de boeken bij elkaar en er is een ploegje bezig met het inpakken. Sinds de CPBN (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) begonnen is met de actie ‘koop boeken en bestel ze bij de plaatselijke boekhandel’, gaat het met de verkoop beter. Er meldden zich spontaan tien vrijwilligers aan die op de fiets bestellingen thuis afleveren.’ Ook de actie om bij lokale ondernemers te kopen kan een extra steuntje in de rug zijn. ‘Er zijn nogal wat Nijmeegse ondernemers bij wie het water aan de lippen staat.’
Bij Decathlon aan de Grote Markt is het beduidend drukker. Klanten komen vooral voor schaatsen, sleeën en warme handschoenen. ‘Op die manier hopen we nog snel een deel van de wintervoorraad te verkopen’, vertelt dagmanager Joyce de Ruiter.
Het afhaalpunt is boven aan de trap. Veel spullen hangen beneden. De roltrap staat stil, verkoopsters rennen de trap op en af en soms nog de hele winkel door. Het is duidelijk nog wennen en improviseren. Ook Decathlon is al langer bezig met online bestellingen en het bezorgen van pakketjes. De winkel heeft nu veel weg van een logistiek verdeelcentrum, maar is daar uiteraard niet op ingericht. ‘We hebben een tijdslot waarbij er per vijf minuten twee klanten geholpen worden. Op woensdag en donderdag is het tijdslot helemaal vol’, aldus De Ruiter. ‘We hebben lang stilgelegen, in die tijd de boel verbouwd en allerlei extra trainingen gedaan. Gelukkig waren er wel online bestellingen. Nu zijn we blij met de nieuwe mogelijkheden en waarderen vooral het klantcontact.’
In de loop van de middag wordt het iets drukker in de winkelstraten en komen er hier daar verkooppunten bij. Het sneeuwschuivertje van Dar draait ondertussen ijverig zijn rondjes.
Dit bericht delen: