Nijmegenaar succesvol met modelbouw webshop

Van onze redactie
10 juni 2022

Veel Nijmegenaren zullen het misschien niet weten, maar hun stad herbergt één van de grootste modelbouw-webshops in Nederland. Scenery Workshop, het bedrijf van ondernemer Patrick van der Heijden, zit al jaren in de lift. Inmiddels is de jaaromzet keer op keer door het dak gegaan. Wat is het geheim achter dit bedrijf?

Van hobby naar werk

Scenery Workshop verkoopt met name producten die bedoeld zijn voor miniature wargaming. Denk hierbij aan fantasy spellen zoals Warhammer. Eigenaar Patrick van der Heijden is zelf een liefhebber van miniature wargaming: “Binnen mijn hobby was ik vooral bezig met scenery. Het bouwen van landschappen vond ik geweldig. Ik liep echter steeds weer tegen het probleem aan dat er online niet veel verkrijgbaar was voor mijn hobby, of dat de levertijden erg lang waren”, vertelt hij.

Het bracht Van der Heijden op het idee om zelf een webshop te openen, waar hobbyisten terecht kunnen voor onder meer modelbouwverf, penselen, airbrushes, gereedschap en allerlei soorten scenery zoals modelbouwgras: “Wat mij betreft was er sprake van een gat in de markt, want in tegenstelling tot fysieke winkels waren er nauwelijks Nederlandse webshops in deze markt. Mede dankzij mijn werk in de ecommerce zag ik wel kansen en ben ik zelf in 2011 een webshop gaan bouwen.” 

Van zolderkamerproject naar toonaangevende speler

Van der Heijden begon kleinschalig door zelf aan de slag te gaan met de webwinkel. Door de jaren heen is het bedrijf fors gegroeid. Hoewel het begon als een zolderkamerproject, zijn in de afgelopen jaren keer op keer omzetrecords behaald: “Vanwege de groei heb ik de logistiek uitbesteed aan een fulfilment center en ik krijg veel ondersteuning van een online marketingbureau. Mede daarom heb ik altijd mijn baan hiernaast kunnen behouden”, vertelt van der Heijden.

In de loop der jaren is het aanbod gegroeid. Er zijn goede contacten met leveranciers in binnen- en buitenland. Het assortiment bevat (in de branche) bekende merken als Woodland Scenics, Vallejo, Tamiya en AK Interactive.

Boost door lockdowns

Veel mensen beleefden zware tijden door de coronalockdowns, maar de modelbouwbranche had weinig te klagen. Omzetten schoten door het dak, zo ook bij Scenery Workshop: “Mensen kregen niet alleen meer tijd om thuis aan de hobby te werken, maar er bleef ook geld over omdat bijvoorbeeld vakanties niet doorgingen. Tot slot gaven tv-programma’s als ‘Klein maar Fijn’ (SBS) en ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’ (Omroep MAX) de branche een boost”, merkte Van der Heijden.

Hoewel de webshop zich in eerste instantie richt op miniature wargaming, wisten ook liefhebbers van andere takken binnen modelbouw de webshop te vinden. Denk aan liefhebbers van historische en sci-fi modelbouw en modelspoor. Zelfs liefhebbers van bordspellen die hun spel verder willen aankleden weten de webshop te vinden. “Inmiddels is de drukte wat afgenomen, maar er zijn natuurlijk wel veel nieuwe klanten bijgekomen in de afgelopen jaren.”

Oog voor innovatie

Niet alleen vanwege de explosieve groei kijkt Van der Heijden met een positief gevoel naar de toekomst: “We gaan proberen onze doelgroepen nog beter te bedienen. Ik zie bijvoorbeeld veel potentie in innovatieve 3D-printers, waarmee modelbouwers meer zelf kunnen maken. Verder wil ik doorgroeien door een nieuwe website te laten bouwen en te starten met een loyaliteitsprogramma.”

Ondertussen is er natuurlijk ook tijd om te genieten van het succes: “Onlangs werd ik in het Nijmeegse Muziek Café Dollars nog herkend, een mooi teken dat mijn bedrijf in de picture staat. Binnenkort sta ik ook op de World Model Expo in Veldhoven om mijn bedrijf te promoten. Genoeg om naar uit te kijken dus”, besluit Van der Heijden. Meer weten? Bezoek dan de website: www.sceneryworkshop.nl

 


Dit bericht delen:

Advertenties