Voor menig aantal steden en gemeenten in Nederland geldt dat steeds vaker de kaart van de vergroening wordt getrokken. Dat is niet alleen interessant, maar eigenlijk ook een absolute must.
De manier waarop die vergroening kan worden gerealiseerd kan in de praktijk vrij sterk uiteenlopend zijn. Kijkend naar bijvoorbeeld andere steden die verspreid over Europa (en de wereld) zijn terug te vinden wordt meteen duidelijk dat er meer dan voldoende mogelijkheden hiervoor voor handen zijn.
Talloze mogelijkheden om te 'vergroenen'
De sterk toegenomen interesse van zowel gemeenten als bedrijven als particulieren om te gaan vergroenen heeft er door de jaren heen voor gezorgd dat er wat dit betreft een behoorlijke hoeveelheid nieuwe mogelijkheden op de markt zijn geïntroduceerd. Niet alleen zijn groene daken bijvoorbeeld aanzienlijk populairder geworden, daarnaast blijken steeds meer mensen ook te kijken in de richting van groene vervoersmiddelen als alternatief voor met name de klassieke benzine-exemplaren. Milieuvriendelijk rijden is iets wat ook door de Rijksoverheid sterk wordt aangemoedigd.
Een potentieel interessante piste om te overwegen voor Nijmegen en andere steden en gemeenten in Nederland kan ook zijn om de bewijslast om te draaien. In de Engelse hoofdstad Londen is dat bijvoorbeeld reeds het geval. Aannemers zouden in dat geval bijvoorbeeld moeten kunnen bewijzen waarom de realisatie van een groendak in de praktijk niet realiseerbaar is.
De introductie van financiële prikkels
Het spreekt voor zich dat vergroenen in de praktijk ook altijd gepaard gaat met bepaalde kosten. Het introduceren van financiële prikkels met als doel om vergroening te stimuleren kan dan ook geen overbodige luxe zijn. Investeerders die bijdragen aan oplossingen financieel belonen zou zomaar voor een stevige impuls kunnen zorgen. Deze beloning zou op verschillende manieren toegekend kunnen worden. Dit bijvoorbeeld door middel van:
Voor het stads- of gemeentebestuur geldt bovendien dat ze haar groene ambitie ook als een leidende factor kan hanteren in haar aanbestedingscriteria. Op vandaag kan er in de praktijk worden vastgesteld dat er vooral de voorkeur wordt gegeven aan de partij die de laagste prijs weet aan te bieden. Dit heeft als gevolg dat aannemers maatregelen zoals bijvoorbeeld groene daken veelal niet in hun voorstellen kwijt kunnen.
Elektrische scooters, een uitstekend groen vervoersmiddel
Heel wat mensen blijken tegenwoordig stevig fan te zijn van elektrische vervoersmiddelen. Het gaat hierbij niet alleen om de elektrische fiets, maar ook om bijvoorbeeld elektrische scooters. Ondanks het feit dat veel mensen zich bereid zien om bijvoorbeeld vaker gebruik te maken van een dergelijk vervoersmiddel blijkt in de praktijk dat ze nog wel eens op bepaalde problemen kunnen stoten. In Nijmegen blijkt het bijvoorbeeld niet zo voor de hand liggend te zijn om een elektrische scooter in de voortuin van je woning te plaatsen. Dat mochten diverse groen gezinde inwoners reeds ondervinden.
Voor heel wat jongeren die hun scooter rijbewijs in Nijmegen willen halen geldt dat zij kijken in de richting van elektrische scooters en niet naar benzine-scooters om te kopen. Dat is een zeer gunstige ontwikkeling die alleen maar kan worden aangemoedigd. Toch heeft bovenstaande informatie duidelijk gemaakt dat er in menig aantal steden en gemeenten in Nederland, waaronder dus ook Nijmegen, nog moet worden gewerkt aan een echt gunstige omgeving voor groene alternatieven voor de huidige, sterk vervuilende vervoersmiddelen die er bestaan.
Elektrische scooter in je voortuin neerzetten? Let op de regelgeving!
Wil jij ook graag een elektrische scooter kopen en wil je deze graag in je voortuin kunnen parkeren? Hou er dan rekening mee dat niet meer dan 50 procent van je tuin gebruikt mag worden als parkeerplaats. Dat is een probleem waar diverse inwoners van Nijmegen reeds tegenaan zijn gelopen. Dit kan een belangrijk punt zijn voor het gemeentebestuur om aandacht aan te besteden.