[Column] 'Meelkers Malingen': 'Van krant tot TikTok’

Door: Frerik Meelker
4 september 2024

2-wekelijkse column van Frerik Meelker: 'Meelkers Malingen'. 

Hoe wij naar gebeurtenissen in onze directe omgeving kijken wordt veelal bepaald door de informatievoorzieningen waar wij gebruik van maken. Lang geleden kwam het nieuws tot ons door stadsomroepers, die het mondeling verspreidden op plekken waar veel mensen samen kwamen.

Met de uitvinding van boekdrukkunst kwamen de eerste pamfletten en kranten. Via de radio, bioscoop en uiteindelijk de televisie kregen wij de hele wereld te zien en te horen zonder dat wij naar elke uithoek hoefden af te reizen.

Ooit had Nijmegen verschillende papieren kranten, voor iedere zuil, wijk of dorp. Tegenwoordig is daar de Gelderlander als enige van overgebleven en onderdeel van een groot internationaal opererend mediabedrijf. Het aantal digitale abonnees is iets groter dan de helft van de papieren oplage. Die papieren oplage zit op 119.906 en is daarmee de tweede grootste regionale krant van Nederland.

Het internet is de allergrootste concurrent voor de papieren krant. Het is voor zowel de lezers als de makers van het nieuws vele malen toegankelijker en vooral goedkoper. Nieuws uit Nijmegen is daar één van de voorbeelden van. Het biedt een onafhankelijk podium waarmee een klein groepje vrijwilligers met creativiteit en toewijding allerlei berichten uit stad en regio kan verspreiden. De lijntjes zijn kort, de kosten laag en het bereik groot.
Anders dan bij de papieren voorganger verdwijnen de berichten niet in de kattenbak, ze blijven voor iedereen te lezen.

Waar het een prachtige kans is om digitaal met elkaar in contact te komen, laten wij ons op de zogenaamde sociale media niet van onze beste kant zien. Onder ieder item volgen steevast de meeste grove verwensingen, bedreigingen en andere vormen van digitale diarree. Internet is als een katalysator van onze capaciteiten. Alles wat je erin stopt wordt versterkt, zo ook fanatisme en frustratie. Het is weliswaar wel een vertekenend beeld. Niet de hele bevolking verspilt haar tijd door   van een afstand een onbekende of anders onbereikbare persoon af te branden om je hierna zelf beter te voelen.

Het zorgt zelden voor een inhoudelijke discussie, zonde van de tijd, maar wel onderdeel van de tijd waarin wij leven. Helemaal als je beseft dat voor veel jongeren het digitale leven ontzettend grote invloed heeft op en hoe ze over zichzelf en de wereld denken. Je ziet de invloed in het schoonheidsideaal, sommige mensen zouden het liefst een filter toepassen op hun echte gezicht en allemaal in dezelfde pasvorm worden gegoten. Menig influenceer heeft honderdduizend dagelijkse volgers. Voorlopig zorgt dit alles voor meer verdeeldheid en lijken de verschillen tussen mensen eerder groter dan kleiner te worden.

Oneindige mogelijkheden of is het wachten tot de kunstmatige intelligentie ons werkelijk te slim af blijkt?

Lees hier de vorige column van Meelker


Dit bericht delen:

Advertenties