[column] LS 'Keizer Karelplein, lust of last?'

Tekst: Carolus
11 september 2024

En toen moesten we toch met de auto naar het centrum. Min of meer noodgedwongen, want voor de boodschappen en alledaagse dingen komen we er al jaren niet meer en voor de gezelligheid pakken we de bus. Het kon gewoon even niet anders.

We waren niet de enigen en zo kwamen we op klaarlichte dag in een onbereikbaarheidsnachtmerrie terecht. Van een groene golf aan stoplichten was geen sprake, terwijl toch op de doorgaande wegen richting Graafseweg geen enkele Max Verstappen-adept zo`n groene golf verstierde. Alles altijd rood!

En daar begon om drie uur `s middags onze nachtmerrie. Eén lange file, die zich als een naaktslak stadinwaarts voortbewoog. Vanaf de bushalte Graafseweg-Wolfkuilseweg, waar een lange busbaan de automobilisten absoluut naar links dirigeert, liep het hele zaakje hopeloos vast. In de twintig minuten dat we vooruit kropen hebben we trouwens geen enkele bus op die baan gezien. Hoeveel lijnen stoppen daar trouwens? Vooruit, niet zeuren.

Na nog wat slalomverplichtingen van-links-naar-rechts-en-van rechts-naar-links lag het majestueuze oude Keizer Karelplein voor ons en kwam er een einde aan onze slakkengang. Daar mochten we weer, daar konden we weer. Wat meer gas, tot halverwege het plein en dan beetje bij beetje voorsorteren om daarna rechts te kunnen invoegen, hupsakee de Oranjesingel op, linker rijbaan pakken omdat we uiteindelijk via via in de parkeergarage op Kelfkensbos wilden eindigen.

Keizer Karelplein, eindelijk geen dwingende strepen op de weg. Met een beetje stuurmanskunst, goed mikken en rekening houden met anderen ben je er zonder ongelukken zo overheen. Bij die anderen horen ook fietsers van rechts en links die volkomen kleurenblind altijd nog even doorknallen.

Vorige week lanceerde het gemeentebestuur een herinrichtingsplan voor het Keizer Karelplein. Een `toekomstvisie` aldus GroenLinks-wethouders Noël Vergunst en Cilia Daemen. `Nee, er is nog niks beslist`.

De toekomstvisie van GroenLinks kennen de Nijmegenaren al lang. Op alle mogelijke manieren worden auto`s de stad uitgejaagd. `We kijken in de toekomst sowieso anders naar mobiliteitsstromen dan vroeger en nu`, zo vertolkte Vergunst de boodschap heel subtiel.
Fietsers en voetgangers krijgen in het plan twee keer zoveel ruimte als nu. Het autogedeelte wordt aanzienlijk versmald.
Vergunst: `Het moet een plek worden die prettiger is om te verblijven en het erfgoed willen we beter zichtbaar maken. Het groene dat er vroeger meer was willen we veel meer terugbrengen.`

Als dat zou kunnen! Op oude kiekjes uit de jaren na de opening in 1879 is het Keizer Karelplein, met als voorbeeld de Place Charles de Gaulle, voorheen Place de l'Étoile, in Parijs, inderdaad als statig stadsplein nog een oase van rust en groen, waarin je eindeloos kunt flaneren. Het parkje in het midden is dan nog van alle kanten makkelijk bereikbaar.

Maar ondertussen is het 2024 en is het Keizer Karelplein verandert in één van de meest drukke verkeerspleinen van ons land waarover dagelijks zo`n 50.000 auto`s heen moeten. Jawel, moeten, want het overgrote deel van al die automobilisten heeft Nijmegen echt niet als einddoel.

Een alternatief is er voorlopig niet. Het Keizer Karelplein terugbrengen tot het stadsplein uit de 19e eeuw kan alleen als de Oranjesingel, en delen van de St. Annastraat en Graafseweg, ondertunneld zouden worden. Dat gaat miljarden kosten en die heeft Nijmegen niet. Op Den Haag hoef je niet te rekenen.
De stadsroute S100 via De Oversteek is geen echte oplossing, want die loopt voornamelijk door woonwijken.

Ook de Nassausingel en de Tunnelweg in het Stationsgebied gaan in de plannen op de schop en worden eenbaansweg. Volgens de Nijmeegse VVD én planologen leidt dit tot een regelrecht verkeersinfarct. Dit zijn verkeersaders waar Nijmegenaren nu al vaak in de file staan. Die zullen alleen maar groter worden en de bezoekers de stad uitjagen. Niet iedereen kan immers met de fiets of de bus naar het werk. Mensen die dat wel kunnen, doen dat nu ook al. In de collegepartijen GroenLinks, D66 en Stadspartij ontbreekt een realistische kijk op nu gebruikte vervoersmiddelen. De fiets is de nieuwe heilige koe, waarvoor alles moet wijken.

Wethouders Daemen en Vergunst hebben nog geen beeld hoe verkeersopstoppingen voorkomen kunnen worden. `Dat volgt in een later stadium.` Is dat niet veel te laat? Bezint eer ge begint!

Een poll in de Gelderlander over de herinrichtingsplannen van het Keizer Karelplein geeft de VVD gelijk. Driekwart van de uitgebrachte stemmen is tegen.

Vooral de Stadspartij zou zich achter de oren moeten krabben. Van Groenlinks en D66 kun je niet anders verwachten. Maar van de Stadspartij als alternatief voor dit `groene droombeeld` had menigeen toch meer oppositie verwacht. Er zijn steeds meer geluiden te horen die het groene beleid te ver vinden gaan, vooral als dat op een technocratische manier wordt afgedwongen en niet meer aansluit bij de leefwereld van de gemiddelde burger. En van die gemiddelde burger moet de Stadspartij het toch hebben!

In de parkeergarage op Kelfkensbos konden we onze auto trouwens niet kwijt. De eerste laag staat al maandenlang leeg omdat die getransformeerd wordt tot fietsenstalling en de rest was hopeloos vol.

Uit ergernis keerden we Nijmegen de rug toe. Koffie en een echte Bossche Bol kun je ook in Wijchen krijgen!

Carolus

Meer columns lezen van Carolus? Lees hier zijn voorgaande column.


Dit bericht delen:

Advertenties