Historische militaire voertuigen op Waalkade

Van onze redactie
16 september 2014
Zaterdagmiddag 20 september rond de klok van 15.30 uur komen ruim 350 historische legervoertuigen naar de Waalkade. De stoet vertrekt in de vroege ochtend van Veghel naar Nijmegen. In Nijmegen gaat de route via Berg en Dalseweg, Ubbergseweg richting de Waalkade. De historische voertuigen, uit de Tweede Wereldoorlog, parkeren op de Waalkade. Belangstellenden krijgen zo de gelegenheid om de voertuigen van dichtbij te bekijken.
Onthaal
De Colonne zal door de Canadian Memorial Pipeband onthaald worden. De Canadian Memorial Pipeband bestaat uit 25 pipers en drummers en een Colour-Party, die vlaggen meevoert van geallieerden die West Europa hielpen bevrijden. Alle deelnemers zijn gekleed in het authentieke Canadian Battle Dress uniform met kilt, zoals gedragen werd in WOII. De Canadian memorial Pipeband geeft diverse optredens tussen 15.00 uur en 17.30 uur
Waalpassage
Zodra de laatste voertuigen op hun plaatst staan op de Waalkade wordt het startsein gegeven voor de Waalpassage. Een vijftal DUKW’s, uitgesproken als Duck, zullen vanuit richting Vlietberg de Waal opgaan en langs de Waalkade opvaren. De DUKW is een vervoermiddel van de Amerikaanse troepen dat gebruikt werd als logistiek bevoorradingsvoertuig tijdens amfibische landingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het kon zowel aan land of op zee worden gebruikt omdat het ook, zij het traag, kon varen.
Wat was Operatie Market Garden?
Operatie Market Garden (OMG) was een geallieerd offensief aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, in september 1944. Het was voor Nederland de belangrijkste operatie uit de Tweede Wereldoorlog. Het bestond uit een grootschalige luchtlandingsoperatie (Market) en een grondoffensief vanuit België (Garden).
Het plan hield in dat de Britse, Poolse en Amerikaanse luchtlandingstroepen belangrijke bruggen over Nederlandse rivieren zouden innemen, waarna grondtroepen via deze bruggen snel zouden kunnen doorstoten naar het IJsselmeer. Het was voor de geallieerden en Nederland gedeeltelijk succesvol, doordat de laatste brug bij Arnhem net een brug te ver was en het westen van Nederland te maken kreeg met de Hongerwinter.

 
 

Dit bericht delen:

Advertenties