De Nijmeegse binnenstad is een fijne plek om te wonen, te werken, te ondernemen, te winkelen en elkaar te ontmoeten. Omdat Nijmegen groeit en het klimaat verandert betekent dit dat we de ruimte anders moeten indelen. Nijmegen komt daarom met een eerste schets om de Burchtstraat, Augustijnenstraat, Grote Markt en het busplein bij Plein 1944 te herinrichten. Dit met als doel de binnenstad verblijfsvriendelijker en toekomstbestendig te maken. De aanpak van dit gebied in de binnenstad komt voort uit de gebiedsvisie Koers voor de Binnenstad die in maart 2024 is vastgesteld door de gemeenteraad van Nijmegen.
Het schetsontwerp is in de afgelopen periode gedeeld met horeca-ondernemers, winkeliers, de marktondernemers in de binnenstad en inwoners die in het plangebied wonen. Inmiddels heeft de gemeente al veel reacties opgehaald. Binnen dit eerste ontwerp zijn verschillende keuzes gemaakt:
Burchtstraat en Burchtpoort
In het nieuwe plan is er ruimte voor meer groen, horeca en zitgelegenheden in de Burchtstraat. Ook wil Nijmegen bij het begin van de Burchtstraat de entree van de stad (waar heel vroeger de Burchtpoort stond) markeren. Bijvoorbeeld door de terugkeer van een poort of een andere markering.
Grote Markt
De gemeente is in gesprek met de ondernemers rond de Grote Markt. Bijvoorbeeld over de opstelling van de marktkramen, de opzet en uitstraling van de terrassen en het aanbrengen van groen om hittestress in de zomer te voorkomen.
Augustijnenstraat
Ook de Augustijnenstraat is opgenomen in het schetsontwerp. Deze straat moet een groene straat blijven met grote bomen. De huidige bomen zijn bomen die hier oorspronkelijk niet vandaan komen en mogen tegenwoordig niet meer geplant worden. Ook drukken de wortels van de bomen het wegdek kapot. Of we de bestaande bomen kunnen behouden is nog in onderzoek.
Fietsparkeren
In de binnenstad is ruimte nodig voor fietsparkeren. Met name in de Augustijnenstraat staan veel geparkeerde fietsen. Deze fietsen zorgen voor een rommelig beeld. Nijmegen wil met bewoners en bezoekers in gesprek over mogelijke oplossingen.
Busplein bij Plein 1944
Een andere opgave is het busplein bij Plein 1944. Om dit plein te verbeteren en te vergroenen zou de keerlus van de bus moeten verdwijnen. Wel blijft er een bushalte aan de rand van het plein. De bussen die hier nu nog keren zullen een andere route moeten gaan rijden. De gemeente onderzoekt wat mogelijk is.
Eénrichtingsverkeer vanaf Plein 1944 naar de Burchtstraat
Om zowel ruimte voor de markt te scheppen als het aangenamer te maken in het gebied te wandelen en winkelen, is er in het schetsontwerp gekozen voor éénrichtingsverkeer vanaf Plein 1944 richting de Burchtstraat tot de Hoogstraat. De gemeente onderzoekt nog hoe de logistiek naar de Scheidemakershof het beste kan verlopen.
Hoe gaat het verder?
De gemeente verzamelt alle reacties en ideeën en weegt deze af. Mogelijk leiden reacties tot aanpassingen in het ontwerp. Naar verwachting volgt het meer uitgewerkte voorlopig ontwerp na de zomer.
Dan worden niet alleen inwoners en ondernemers uit de directe omgeving betrokken maar gaat de gemeente in gesprek met meer bezoekers. De gemeente streeft ernaar om begin 2026 een definitief ontwerp te hebben.
Kijk voor meer informatie en meer afbeeldingen uit het schetsontwerp op nijmegen.nl/binnenstad (bij het project Burchtstraat, Grote Markt, Augustijnenstraat en busplein).