Digitaal geschiedenislokaal voor onderwijs Nijmegen
Van onze redactie
22 januari 2015
Vandaag is het digitale geschiedenislokaal gelanceerd. Speciaal voor het onderwijs is een website ontwikkeld met lokale historische bronnen, zoals foto's en documenten. De Nijmeegse historische bronnen op geschiedenislokaal024.nl zijn afkomstig uit de collectie van het Regionaal Archief Nijmegen.
Geschiedenislokaal.nl is een landelijk platform met lokale invulling. De digitale bronnenbank is bedoeld om historische bronnen toegankelijk te maken voor het onderwijs. Deze site bied docenten en leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs (en andere geïnteresseerden) de bronnen voor een historische les, werkstuk, spreekbeurt of presentatie. De inhoud is thematisch gegroepeerd. Thema's zijn voorzien van tijdlijnen, toen/nu foto's, historische en hedendaagse kaarten en fotoalbums. Werkt een leerling aan een werkstuk over Nijmegen in de Tweede Wereldoorlog of het leven in de middeleeuwse stad, dan staan op
www.geschiedenislokaal024.nl de belangrijkste bronnen. Deze zijn te raadplegen, te printen, delen op Pinterest, Facebook en Twitter en te downloaden op goede resolutie voor gebruik in presentaties of werkstukken.
Het Netwerk Geschiedenisonderwijs Nijmegen (een samenwerkingsverband tussen geschiedenisdocenten en Nijmeegse erfgoedinstellingen waaronder het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis en het Regionaal Archief) heeft de komst van geschiedenislokaal024.nl aangegrepen voor de lancering van een nieuwe digitale nieuwsbrief. De nieuwsbrief voorziet docenten van al het relevante en actuele nieuws uit en over het Nijmeegse erfgoedveld. Een redactieraad zorgt er voor dat het nieuws specifiek is toegesneden op de historisch geïnteresseerde docent; al het aangeboden nieuws en informatie is direct bruikbaar in de klas of te vertalen in een interessant bezoek, excursie of activiteit. Nieuwsgierigen - ook niet-geschiedenisdocenten - kunnen zich aanmelden voor de nieuwsbrief door een mailtje te sturen naar
hetarchief@nijmegen.nl.
Dit bericht delen: