Rode Kruis zet andere blaarbehandelmethode in tijdens Vierdaagse

Van onze redactie
20 juli 2015
Het Nederlandse Rode Kruis zet deze week tijdens de Vierdaagse een andere behandelmethode in voor wandelaars met blaren. Naast het veelgebruikte afplakken en de vette watten-methode, worden de lopers behandeld met de zogeheten fixatiepleister. Het Rode Kruis voert gedurende het hele wandelevenement een klanttevredenheidsonderzoek uit, in samenwerking met onderzoekers van het Radboud UMC. Zo wordt onder meer gemeten of de wandelaars sneller geholpen zijn door gebruik van deze pleister en hoe zij deze methode ervaren.
De fixatiepleister wordt al langer gebruikt bij blarenbehandeling, maar het is de eerste keer dat deze tijdens de Nijmeegse Vierdaagse wordt ingezet. De pleister is tien centimeter breed en kan over de gehele onderkant van de voet of over de gehele hak worden geplakt. Het Rode Kruis wil met deze pleister de blaarbehandeling versnellen en zorgen dat wandelaars zo snel mogelijk weer op pad kunnen. Of de deelnemers de pleister willen gebruiken kunnen ze zelf beslissen.
 
Ruim 500 hulpverleners

Traditiegetrouw verzorgt het Rode Kruis de Eerste Hulp tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Elk jaar kloppen duizenden deelnemers aan bij het Rode Kruis met kleine en grote ongevallen: van blaren en krampen tot insectenbeten en flauwtes. Meer dan 500 hulpverleners staan deze week klaar om de wandelaars te helpen. Op geen enkel ander evenement in Nederland zet het Rode Kruis zo veel vrijwilligers in en kunnen er tegelijkertijd zo veel mensen behandeld worden.

Mobiele verpleegkundige teams 

In de grote hulpverleningstent bij de start- en finishlocatie staan 100 bedden klaar voor mensen met blaren. Wandelaars met grotere medische problemen kunnen terecht bij de Rode Kruis huisartsenpost in hetzelfde behandelcentrum. Ook langs de route zijn de hulpverleners actief. Er zijn verschillende EHBO-posten van het Rode Kruis langs het parcours en drie mobiele verpleegkundige teams die hulp bieden op locatie. In totaal helpen 358 EHBO’ers en tientallen artsen en verpleegkundigen de wandelaars.
 
Meer dan 100 vrijwilligers

Om te zorgen dat de hulpverlening vlekkeloos verloopt zijn er meer dan 100 vrijwilligers actief in ondersteunende diensten. Zij bevoorraden de Rode Kruis-posten met EHBO-artikelen als pleisters en watten en zorgen voor de huisvesting, vervoer en catering van alle vrijwilligers. Voor de aansturing van de Rode Kruis-hulpverleners en –voertuigen, en het registreren en monitoren van alle hulpaanvragen, heeft het Rode Kruis een eigen meldkamer en ICT-afdeling waarvoor dagelijks ook tientallen mensen worden ingezet.
 

Dit bericht delen:

Advertenties