Record sponsorbedrag opgehaald tijdens Vierdaagse: 364.985 euro
Van onze redactie
24 juli 2015
Tijdens de 99ste editie van de Vierdaagse tikte de teller van de Vierdaagse sponsorloop een bedrag van ‚€ 364.985 aan. Een record sinds de eerste sponsorloop die in 2011 werd georganiseerd.
573 lopers (een stijging van 40% ten opzichte van 2014), gesponsord door 12.786 personen, liepen voor 195 verschillende goede doelen een bedrag van € 364.985 bij elkaar. Voor KWF Kankerbestrijding/Radboud Oncologie Fonds werd in totaal € 66.783 bij elkaar gelopen. Het is daarmee het goede doel waarvoor collectief het meest werd ingezameld. Wandelaar Harm Thie liep voor Stichting Joshua de Jong € 11.608 bij elkaar en is daarmee de wandelaar die individueel het hoogst scoorde.
'Lopen voor Joshua gaf me energie'
Stichting Joshua de Jong werd speciaal voor de Vierdaagse Sponsorloop vier maanden geleden in het leven geroepen door wandelaar Harm Thie. Joshua is het vijfjarige zoontje van een collega van Thie en leidt aan de progressieve spierziekte Duchenne. Thie: “Lopen voor Joshua gaf me energie. Ik ben zelfs eerder op de Via Gladiola aangekomen dan ik had verwacht. Ongelooflijk ook hoe het leeft; onbekenden duwden me tijdens het lopen zelfs geld in de handen!” Joshua (5 jaar), die volop van de muziek genoot (zie foto) was zelf aanwezig om de cheque met daarop een bedrag van € 365.895 te overhandigen aan de heer Thie, die deze op zijn beurt mocht uitreiken aan de heer Gerd Prick, voorzitter Stichting Vierdaagse Sponsorloop, en de heer Tom Kliphuis, lid raad van bestuur van VGZ, zorgpartner van de Vierdaagse. Prick: “Ik ben ontzettend tevreden en trots op de resultaten van de Vierdaagse Sponsorloop dit jaar. Het aantal sponsorlopers is substantieel gegroeid, het aantal doelen waarvoor ze lopen ook. Wat me vooral treft, is de groei van het aantal lokale, particuliere initiatieven. Daar is de actie van de heer Thie een prachtig voorbeeld van!”
‘Mijn doel’
Jack Simons, samen met Stichting De 4DAAGSE initiatiefnemer van de Vierdaagse Sponsorloop, verklaart die groei als volgt: “De Vierdaagse Sponsorloop is uniek in zijn soort omdat wandelaars zelf kunnen kiezen voor welke organisatie of stichting zij lopen. Of dat nu grote of kleine doelen zijn. Neem de heer Thie. De buren van Joshua, de hele straat zelfs, hielp bij de oprichting de Stichting Joshua de Jong. Dat kenmerkt de betrokkenheid en geeft de sponsorloper en zijn sponsors het gevoel: ‘Dat is míjn doel. Het feit dat gegarandeerd 100% van het opgehaalde bedrag naar het goede doel gaat, speelt natuurlijk ook mee.” Het sponsorbedrag besteden de ouders van Joshua aan aanpassingen aan hun woning zodat hij zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Danielle de Jong, moeder van Joshua: “Ongelooflijk hoe Harm dit voor elkaar heeft gekregen. Ik ben overweldigd door dit alles.”
Dit bericht delen: