Nijmegen, de communicatiehoofdstad van Nederland?
Van onze redactie
29 september 2015
Is Nijmegen de communicatiehoofdstad van Nederland? Het lijkt alsof deze vraag vanuit het niets komt, maar niks is minder waar. Met een groot aantal studies op het gebied van communicatie, een aantal bruisende kranten, apps over het nieuws van vandaag en natuurlijk verschillende websites over Nijmegen hoeft de Nijmegenaar niet te vrezen dat hij of zij iets mist.
Niet alleen de Nijmegenaar zelf krijgt alles mee qua communicatie, er komen ook veel mensen uit andere steden naar Nijmegen. Per jaar komen er alleen al zo’n 6000 nieuwe studenten bij wat maakt dat
10% van de bevolking student is. Een deel van deze studenten komt speciaal naar Nijmegen voor een opleiding op het gebied van communicatie.
Waarom Communicatie studeren in Nijmegen?
Nijmegen heeft
10 opleidingen op het gebied van communicatie op drie verschillende niveaus studies zijn veelal in het Engels en daarom bijzonder geschikt voor Internationale studenten. Met name veel Duitse studenten studeren Communicatie in Nijmegen
Na een communicatiestudie zit je goed in Nijmegen. Zo zijn er meer dan 20
communicatiebureaus waar communicatieprofessionals aan de slag kunnen.
Een van die bureaus waar communicatieprofessionals aan de slag kunnen in Nijmegen is
Product Plus Reclamebureau. Als iemand weet wat communicatie studenten naar Nijmegen brengt zijn zij het. Meer dan 40% van de werknemers heeft een aan communicatie gerelateerde studie gevolgd in Nijmegen.
Meer dan communicatie
Het woord communicatie kan vanuit het Latijn worden vertaald naar ‘iets gemeenschappelijk maken’. Nijmegen heeft meer dan communicatie, het is een stad met een sociaal karakter. Nijmegenaren voelen zich over het algemeen zeer betrokken bij de stad zelf.
Deze hechtheid reikt verder dan alleen Nijmegen. De opzet van het grote
vluchtelingenkamp bij Nijmegen is hier een mooi voorbeeld van. Hier wordt duidelijk dat communicatie niet alleen gebruikt wordt om informatie over te brengen, maar dat het ook een belangrijke rol kan spelen in de sociale cohesie.
Met alle communicatiegerelateerde opleidingen, de verschillende persoonlijke media, de vele reclamebureaus en de sociale gemeenschap in Nijmegen, is de titel van communicatiehoofdstad misschien nog te beperkt. Dat Nijmegen zoveel mensen trekt die communicatie gerelateerde werkzaamheden uitvoeren, heeft dan waarschijnlijk niet alleen met de communicatie te maken, maar het feit dat Nijmegen de oorspronkelijke Latijnse betekenis van communicatie naleeft.
Dit bericht delen: