Homojongerenorganisatie Dito! zamelt geld in door middel van veiling

Van onze redactie
26 maart 2016
Homojongerenorganisatie Dito! is een vrijwilligersorganisatie voor en door lesbische, homo, biseksuele en transgender jongeren. Dito! is een non-profit organisatie die volledig door vrijwilligers wordt gerund en afhankelijk is van subsidies en donaties. Vanaf 2017 stopt de provincie Gelderland met een belangrijke structurele subsidie.
Concreet betekend dit voor Dito! dat de organisatie een groot deel van zijn jaarlijkse budget kwijt is. Tijd voor actie dus om dit te ondervangen. ‘De missende subsidie is voor Dito! best een financiële klap. Structurele subsidies zijn erg belangrijk, omdat je dan van tevoren weet hoeveel geld er is om activiteiten en projecten op te zetten. Projectmatige subsidies zijn ook zeker een optie om dit probleem op te lossen, maar zorgen voor veel onzekerheid. Daarnaast worden deze subsidies vaak pas uitgekeerd nadat de activiteit heeft plaatsgevonden en dat brengt een financieel risico met zich mee,’ aldus Evelien Hurkmans, penningmeester van Dito!.

Veiling

Bij Dito! zitten ongeveer 40 jongeren die zich actief inzetten in allerlei verschillende commissies. Zo zijn er introductiegroepen waar jongeren in een veilige omgeving met een klein groepje kunnen praten over gevoelens en de eerste stappen in de gayscene kunnen zetten. Ook worden er allerlei uiteenlopende activiteiten georganiseerd en vindt één keer per jaar een roze week op de campus plaats waarbij alle studenten van de RU en HAN worden uitgedaagd over LHBT thema's na te denken. De Media&PR commissie is altijd bezig met de zichtbaarheid van Dito! en is zich gaan buigen over een idee om geld in te zamelen voor Dito! om het tekort van de provinciale subsidie op te vangen. Hier is het idee van een Dito! veiling ontstaan.

‘Een Dito! veiling lijkt ons een mooie manier om geld in te zamelen voor Dito!. Mensen kunnen diensten aanbieden zoals het opruimen van je studentenkamer of een zelfgemaakte taart en mensen zijn sneller geneigd geld te geven als ze er ook wat voor terug krijgen. Wij willen bij deze ook bedrijven in Nijmegen vragen iets te doneren voor onze veiling, zoals bijvoorbeeld een waardebon in ruil voor benoeming op onze website en Facebookpagina. Dito! is een professionele organisatie die heel goed loopt en het mag niet zo zijn dat bepaalde kernthema's verloren gaan omdat er geen budget meer voor is. Wij hopen dat Nijmegen ons wilt steunen en we hiermee een bijdrage kunnen leveren in het tekort dat volgend jaar gaat ontstaan’, aldus Fenna Hubregtse, bestuurslid Media&PR.

Bedrijven die een veilingitem willen aanbieden kunnen contact opnemen met Fenna Hubregtse via dito.pr@gmail.com. De veiling wordt rond 18 april online gelanceerd via de Facebookpagina van Dito! en eindigt twee weken later, op dinsdagvond 3 mei in Café Mets te Nijmegen.

Dit bericht delen:

Advertenties