Horeca-accentgebied Grote Markt verruimd

Van onze redactie
9 november 2016
Het horeca-accentgebied Grote Markt wordt verruimd om nieuwe invulling van het voormalige V&D pand mogelijk te maken. In het pand komen warenhuis Topshelf, twee grotere modezaken en een convenience Jumbo supermarkt.
Zowel bij Topshelf als Jumbo maakt ondersteunende horeca deel uit van hun winkelconcept. Om dit mogelijk te maken, wil het college het horeca-accentgebied Grote Markt verruimen. 
 
Volgens het bestemmingsplan is maximaal 15% ondersteunende horeca mogelijk. Topshelf wil op de vierde etage horeca met een terras realiseren. Jumbo wil een moderne convenience store openen, met de mogelijkheid om gekochte producten ter plaatse te nuttigen. Het horecadeel bestaat uit een restaurant op de tweede en derde etage en een groot terras op de vierde etage.  

Bestemmingsplan Stadscentrum

Het voormalige V&D-pand ligt direct aan het horeca-accentgebied Grote Markt; de contouren van dit horeca-accentgebied zijn opgenomen in het bestemmingsplan Stadscentrum. Om het initiatief van Jumbo mogelijk te maken moet een deel van het voormalige V&D-pand in het horeca-accentgebied Grote Markt worden opgenomen. Daarvoor moet het horeca-accentgebied Grote Markt worden verruimd.

Het college maakt deze verruiming graag mogelijk. Wethouder Binnenstad Ben van Hees: ‘We zijn blij dat het voormalige V&D pand weer een mooie invulling krijgt. Deze ontwikkeling past in het veranderingsproces van de binnenstad van ‘place to buy’ naar ‘place to meet’. De horeca heeft daarbij een belangrijke ondersteunende rol. Veel bezoekers aan de binnenstad combineren winkelen met een drankje en hapje.’

Horeca-accentgebieden

In de binnenstad van Nijmegen is het beleid om horeca waar alcohol wordt geschonken zoveel mogelijk te concentreren in de horeca-accentgebieden. De horeca-accentgebieden zijn verspreid over het stadscentrum en richten zich op bepaalde bezoekersstromen: 
 
  • Op de Grote Markt zijn restaurants en grandcafé ’s gericht op winkelend publiek;
  • Jongeren en studenten vinden hun aanbod op de Molenstraat;
  • Het horeca-accentgebied Mariënburg/Koningsplein is het culturele hart van de stad.
  • De Waalkade is er voor de toeristische bezoeker
  •  
De verruiming van het horeca-accentgebied wordt nog voorgelegd aan de gemeenteraad.

Dit bericht delen:

Advertenties