Deel Graafseweg krijgt andere rijwegindeling
Van onze redactie
8 februari 2017
Het wegprofiel op de Graafseweg wordt aangepast op het gedeelte tussen de Arend Noorduijnstraat en de Rozenstraat. Op dit weggedeelte gaat het aantal rijstroken stad uitwaarts terug van twee naar één; de fiets krijgt hier juist meer ruimte.
De maatregel sluit aan op het Nijmeegse mobiliteitsbeleid Nijmegen Duurzaam Bereikbaar: verkeer dat niet per se in het centrum hoeft te zijn, moet zoveel mogelijk via de S100 rijden (De Oversteek, Energieweg en Neerbosscheweg). Binnen de S100 wordt zoveel mogelijk ruimte gecreëerd voor de fiets en het openbaar vervoer. Zo kunnen we voorkomen dat de stad dichtslibt en de leefbaarheid onder druk komt te staan.
De Graafseweg heeft in de loop der jaren een ontwikkeling doorgemaakt van nationale route tussen Noord- en Zuid-Nederland (vóór 1976) naar provinciale/regionale route en -sinds de opening van De Oversteek- naar een weg met een meer lokale functie. Het uiterlijk van de weg is echter nooit aangepast. Sinds de opening van De Oversteek is de hoeveelheid auto’s op de Graafseweg met maar liefst 12% afgenomen. Die ‘lucht’ wordt nu ingezet voor fietsers. Zo wordt bovendien fysiek voorkomen het autoverkeer hier in de toekomst weer toeneemt en het verkeer op het traject Waalbrug – Singels Graafseweg weer gaat vastlopen.
De gemeente heeft voor de aanpassing van de weg een verkeersonderzoek laten uitvoeren. Uit dit onderzoek blijkt dat het mogelijk is om met één rijstrook minder de huidige hoeveelheid verkeer stad uitwaarts te verwerken. Door de fietsoversteek op het Keizer Karelplein is er nu al een onderbreking die ervoor zorgt dat het verkeer goed kan worden verwerkt. In de nieuwe situatie komt bovendien een aparte linksaf strook naar de Burghardt van den Berghstraat, zodat wachtend verkeer hier geen opstopping meer veroorzaakt.
De afgelopen jaren is al in een groot gedeelte van de stad en de regio een netwerk van snelfietsroutes aangelegd. Deze routes hebben eraan bijgedragen dat steeds meer mensen kiezen voor de fiets in plaats van de auto. ( In 2015 gebruikte 67% van de Nijmegenaren de fiets voor woon-werkverkeer).
Het fietspad op de Graafseweg sluit aan op de snelfietsroute Nijmegen-Wijchen. Op dit moment is er, vooral op de spoorwegviaduct, onvoldoende ruimte voor het alsmaar groeiend aantal fietsers en voetgangers. Om de veiligheid en het comfort te verbeteren worden de fietspaden en ventwegen tussen Keizer Karelplein en de Rozenstraat geasfalteerd en/of verbreed. Ter hoogte van Dobbelman willen we het fietspad op dezelfde hoogte houden als het autoverkeer, ter vervanging van het smalle fietspad dat nu langs de Dobbelman naar beneden loopt. De huidige steile afdaling kan dan exclusief worden gebruikt door voetgangers.
De komende periode wordt het ontwerp voor de snelfietsroute over de Graafseweg uitgewerkt in overleg met de omwonenden. De gemeente streeft ernaar om de aanleg van de snelfietsroute in de verkeersluwe periode na de Vierdaagse van 2017 uit te voeren. In diezelfde periode worden ook drie verkeerslichten vervangen, vinden er renovatiewerkzaamheden plaats aan de spoorwegviaduct en wordt de weg opnieuw geasfalteerd. Zo is er maar een keer sprake van verkeershinder.
Dit bericht delen: