Alle bezoekers starten op de nieuwe locatie met de Blikopener. Via een koptelefoon luisteren zij naar deze 3D-audioshow, die meer vertelt over het muZIEum en meteen duidelijk maakt hoeveel alle andere zintuigen over de wereld vertellen. Daarna gaan zij met een blinde of slechtziende gids op pad. Deze beleving geeft hen letterlijk een kijkje in de wereld van blinden en slechtzienden en is én blijft dan ook het centrale onderdeel van een muZIEum bezoek. In de twee donkerbelevingen ervaren bezoekers volledige blindheid. Kiezen zij voor Expeditie ribbelroute, een unieke wandeling door het bruisende centrum van Nijmegen, dan simuleert een virtualrealitybril diverse oogaandoeningen. In beide gevallen vertelt de gids uit eigen ervaring. Na deze beleving kunnen bezoekers op het interactieve doe-plein aan de hand van onder meer spelletjes en apps nog meer ontdekken over blind- en slechtziendheid. Daarnaast biedt het muZIEum diverse arrangementen en worden er tijdens vakanties extra activiteiten georganiseerd voor het hele gezin. Verder heeft het nieuwe muZIEum een ontvangst- en workshopruimte, waar scholen onderdelen van het speciale educatieprogramma kunnen volgen. Bedrijven kunnen deelnemen aan een teamuitje in het donker.
Kansen en mogelijkheden
De nieuwe locatie is elke dag geopend. Een eigen pand betekent bovendien dat het muZIEum verder kan werken aan vergroting van het aanbod en kwaliteitsverbetering. Ook ruimere openingstijden behoren tot de mogelijkheden. Het muZIEum krijgt door een eigen pand een eigen gezicht en wil een vertrouwd onderdeel worden van de levendige binnenstad en zal ook actief samenwerkingen zoeken met ondernemers uit het centrum. De eerste gezamenlijke actie staat al gepland: mensen die het muZIEum tussen 1 en 17 september bezoeken, krijgen zolang de voorraad strekt een bon voor een gratis ijsje bij IJssalon Vincenzo, de nieuwe overburen.