Nijmegen steeds meer gewaardeerd

Van onze redactie
6 september 2017
Nijmegen heeft profijt van de grote evenementen die in 2016 plaatsvonden. De Vierdaagse en de Giro d'Italia trokken de meeste bezoekers. Dat blijkt uit onder zoek van de gemeente.

Bureau Onderzoek en Statistiek keek naar de effecten van het speciale evenementenjaar op de bekendheid en het imago van Nijmegen in Nederland. Daarnaast onderzocht het de betekenis van het evenementenjaar 2016 voor Nijmegenaren.

De belangrijkste conclusies van het imago-onderzoek onder Nederlanders

De waardering voor Nijmegen is ten opzichte van 2015 toegenomen. Zowel een weekendje Nijmegen als de stad als geheel krijgen een hoger rapportcijfer (van 6,5 naar 6,7 en van 6,8 naar 7). Het algemene beeld van de stad wordt positiever als bezoekers vaker in Nijmegen komen.

De Vierdaagse voert de boventoon als het gaat om wat Nederlanders van evenementenjaar 2016 hebben meegekregen. De andere grote evenementen, waaronder de Giro, lijken ondanks grote media-aandacht minder te zijn blijven hangen bij het grote publiek. Wel zijn ook deze evenementen (de Giro, opening van het Rivierpark) hoog gewaardeerd door de bezoekers.

De belangrijke positie van de Vierdaagse in het evenementenjaar werkt door in het beeld dat Nederlanders in 2017 van Nijmegen hebben. Hoewel de belangrijkste beelden bij de stad –Vierdaagse, ligging aan de rivier, studentenstad en ouderdom –inhoudelijk niet zijn veranderd, is de Vierdaagse een nog grotere rol gaan innemen. Verder vinden Nederlanders de stad aantrekkelijker dan in 2015.

De belangrijkste conclusies van het evenementenonderzoek onder Nijmegenaren

De speciale evenementen kenden een groot bereik. Driekwart van de panelleden heeft in 2016 één of meer speciale evenementen in Nijmegen bezocht. De Vierdaagsefeesten en de 100e editie van de Vierdaagsemarsen zijn het meest bezocht gevolgd door de Giro d’Italia. De hoogst gewaardeerde grotere speciale evenementen zijn de 100e editie van de Vierdaagsemarsen (8,3), de Vierdaagsefeesten (8,2), de Special Olympics (8,1) en de Giro (8,0). Behalve de grotere speciale evenementen, vonden er in 2016 ook allerlei kleinere speciale evenementen plaats.

Gevraagd is ook van welke evenementen in 2016 men het meest genoten heeft. De meest genoemde evenementen zijn de Vierdaagse(feesten) en de Giro d’Italia, gevolgd door het Gebroeders van Limburg festival, de Zevenheuvelenloop, de bierfeesten/-festivals, De Kaaij, de foodtruck festivals en de kermis.

Maatschappelijk effect


Van de panelleden heeft 13 procent meegeholpen met de organisatie van één of meer evenementen, 9 procent als vrijwilliger en 3 procent als mede-initiatiefnemer/organisator. Eén op de 6 panelleden heeft via de evenementen nieuwe vrienden of kennissen leren kennen.

Zeventig procent van de panelleden, die in 2016 één of meer speciale evenementen bezocht hebben, geeft aan dat het evenementenjaar (enigszins) heeft bijgedragen aan de verbondenheid met de stad.

 


Dit bericht delen:

Advertenties