Preventieve aanpak verzuim: hulp om weer naar school te kunnen

Van onze redactie
7 maart 2018
In de afgelopen schooljaren 2015/2016 en 2016/1017 zijn er in Nijmegen meer leerlingen met verzuimproblemen in beeld. De nieuwe focus op de preventieve aanpak van verzuim lijkt effect te hebben. De preventieve aanpak van bureau Leerplicht, scholen en hulpverleners, zorgt voor snellere actie na verzuimmeldingen, waardoor leerlingen eerder weer naar school gaan. 
Leerlingen die veel verzuimen of langdurig thuiszitten zijn beter in beeld bij het onderwijs en bureau Leerplicht en er wordt sneller geschakeld naar vrijwillige (jeugd)hulp. Leerlingen en hun ouders of verzorgers krijgen zo eerder en betere begeleiding om het schoolgaan te hervatten en als het kan, geen studiejaren te verliezen. De nieuwe rol van de leerplichtambtenaren heeft meer focus op preventie en hulp en minder op de strafrechtelijke kant. Wethouder Onderwijs, Renske Helmer- Englebert: ‘De nieuwe aanpak laat zien dat we meer kinderen in beeld hebben en sneller hulp kunnen bieden die nodig is.’
Het regionaal beleidskader leerplicht uit 2015 en de regionale aanpak thuiszitters moeten ervoor zorgen dat in 2020 geen enkel kind of jongere langer dan tien weken thuiszit zonder een aanbod van passend onderwijs en/of zorg. Begin 2017 is het aantal leerplichtambtenaren op peil gebracht, volgens de landelijke normering. Bureau Leerplicht kan de verzuimsignalen nu tijdig verwerken en de leerling met verzuimproblemen sneller begeleiden, samen met scholen en hulpverleners.

Leerling beter in beeld 

In het leerplichtverslag staat een tabel met het aantal meldingen van absoluut verzuim (leerplichtige leerling is niet ingeschreven bij een school). In de schooljaren 2015/2016 en 2016/2017 ging het om 1073 respectievelijk 566 meldingen. Dat zijn forse aantallen, maar het overgrote deel gaat om leerlingen die aan het begin van schooljaar niet staan ingeschreven op een school. Dit gaat in de meeste gevallen om administratieve onvolkomenheden, waarbij het aantal verzuimmeldingen in de eerste weken van schooljaar door nauw contact met scholen, ouders en inzet van Leerplicht teruggebracht worden tot de kern van een tiental echte verzuimers. Bij deze leerlingen gaat het om meervoudige en complexe problemen. Voor deze groep leerlingen is er ondersteuning van de leerplichtambtenaar. Samen met scholen en hulpverleners wordt gezocht naar hulp en passend onderwijs. 
Het aantal meldingen van relatief verzuim (leerling staat wel ingeschreven, maar gaat niet geregeld naar school) steeg van 851 meldingen in schooljaar 2015/2016 naar 1014 meldingen in 2016/2017. De stijging is te verklaren door een betere verzuimregistratie en meldingen door scholen en door de gezamenlijke preventieve aanpak zijn er meer leerlingen in beeld. Het zijn vaak signalen dat op school en/of thuis niet goed gaat. Leerplicht en de scholen gaan dan samen aan de slag om schooluitval te voorkomen. 

Passend Onderwijs 

Door de preventieve inzet van hulp en ondersteuning van ouders bij hun opvoedende taak en door vroegtijdige inzet van zorg op scholen, wordt verzuim en schooluitval zoveel mogelijk voorkomen. Er is voor de leerling hulp vanuit de Jeugdwet en onderwijskundige ondersteuning die de scholen zelf aanbieden. Op basis van passend onderwijs kunnen scholen leerlingen met ondersteuningsbehoefte een passend traject aanbieden op de eigen school, op een andere school met voorzieningen of in het speciaal onderwijs. 
Het totaal aantal leerplichtige leerlingen in de gemeente Nijmegen was de laatste jaren stabiel: ca. 11.800 leerlingen in het basisonderwijs en ruim 8350 leerlingen in het voortgezet onderwijs. 

Dit bericht delen:

Advertenties