College en raad debatteren achter gesloten deuren over woonbotenkwestie

Niels Paauw
19 december 2018
In april 2013 werd een nieuw bestemmingsplan voor de kanaalhavens vastgesteld. De woonboten, die er toen al tientallen jaren lagen, werden weer niet meegenomen in dit bestemmingsplan. Bewoners en eigenaren verkeren al jarenlang in onzekerheid. Het college van B&W wil per 1 januari 2019 gaan handhaven, en biedt de bewoners een vergoeding om hun woonboten te verlaten of de keuze om naar de rechter te stappen.

Argumenten voor het niet bestemmen waren de risico’s in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen over het Maas-Waalkanaal en de nabije ligging van bedrijven. De gemeente dacht de oplossing gevonden te hebben door de woonboten te verplaatsen naar Cuijk. Dit werd door Noël Vergunst, wethouder ruimtelijke ordening, van tafel geveegd omdat door de gemeente Cuijk alleen tijdelijke vergunningen van 10 jaar uitgegeven konden worden. Het college start per 1 januari 2019 een handhavingprocedure. De bewoners en eigenaren vrezen dat zij een te geringe vergoeding aangeboden krijgen. Zij zien zich daardoor voor een dilemma geplaatst.

Geheim

Het bedrag wat de wethouder de bewoners in het vooruitzicht stelt, is geheim. Het is geen geheim dat de fracties en het college verdeeld zijn over de vraag wat een redelijke financiële tegemoetkoming is. Vanavond wordt in de raadsvergadering achter gesloten deuren verder gedebatteerd over de kwestie.

Joppe van Ophuizen, bewoner van een van de woonboten, vindt dat de bewoners recht hebben op een schadeloosstelling: 'We worden al jaren aan het lijntje gehouden. Het college heeft al in 2013 toegezegd dat er een sociaal plan moest komen. De bewoners zijn hypothecaire verplichtingen aangegaan voor hun woonboot met ligplaats.’ Het stoort hem dat er 'maar bar weinig terecht is gekomen van echt goed onderzoek. Zowel naar de geschiedenis van de bewoning vanaf 1973, als naar de financiële gevolgen. Er kwamen geen taxaties, ondanks meerdere aangenomen moties van de raad om dit wel te doen. Maatwerk voor iedere afzonderlijke situatie is van belang om een goed beeld te krijgen en een juiste afweging te maken.’

Dilemma

De bewoners staan voor een dilemma: akkoord gaan met de ‘te lage’ vergoeding die de gemeente voorstelt, of procederen. Vanwege zware hypotheeklasten zullen de meeste bewoners volgens Van Ophuizen 'wel moeten procederen' om hun recht te behalen.

Nieuwe wet woonboten

Sinds 1 januari 2018 is de Wet verduidelijking voorschriften Woonboten van kracht. De woonboten zouden door deze wet gelegaliseerd zijn. Van Ophuizen: 'We spraken met meerdere juristen en hebben een sterk punt met deze nieuwe wet. De woonboten liggen allemaal met legale ligplaatsvergunningen uitgegeven door Rijkswaterstaat. De vereniging Woonboten Oostkanaaldijk Nijmegen (WON) probeert de gemeenteraad en het college al tijden van dit standpunt te overtuigen. Het college heeft tot op heden nog niet gereageerd op de nieuwe wet, aldus het WON.

Het liefst blijft Van Ophuizen aan de Oostkanaaldijk wonen. Hij maakt zich echter geen illusies: ‘We voeren al zes jaar strijd. Er zijn al verschillende moties door de gemeenteraad aangenomen die het college opdroegen om tot een goede oplossing te komen. Deze moties hebben ook geen effect gehad.’

 

 

 

 

 


Dit bericht delen:

Advertenties