Huurders Meijhorst uiten ongenoegen over renovatie bij verhuurder Portaal

Van onze redactie
10 januari 2019
Huurders uit de Dukenburgse wijk Meijhorst gaven vanochtend tijdens een verrassingsbezoek hun 'provisorische loopplank' weer terug aan verhuurder Portaal Nijmegen. Ze vragen Portaal om een oplossing voor de problemen bij de renovatie van hun woningen.

De huurders werken samen met de Nijmeegse SP, om de buurtbewoners te organiseren en op Portaal af te stappen, nadat eerdere brieven namens een groot deel van de wijk en media-aandacht volgens hen onvoldoende hebben geholpen.

Herstelwerk niet klaar

In Meijhorst werkt Portaal aan een renovatie van 132 woningen. De woningen gaan van het gas af en krijgen daarbij een nieuwe buitenlaag, die als een soort schil om de oude woning heen gaat. Huurder Huriye Hun is niet te spreken over het verloop van de renovatie: ‘Ze zijn 13 augustus bij mij begonnen, en het is nog steeds niet klaar. Het herstelwerk is niet klaar en ik zit met grote gaten bij mijn voor- en achterdeur. Daar liggen nu plankjes en een deurmat overheen. Hierdoor hebben we last van vocht, tocht en muizen. Bizar dat dit nu al maanden zo gaat. Het is inmiddels winter en nog steeds kan Portaal mij niet vertellen wanneer alles opgelost is.’

Pauline Nooij, ook huurder: ‘Portaal wijst de hele tijd naar de aannemer. Portaal zegt dat we niet moeten bellen maar alles op de mail moeten zetten. Vervolgens komt op die mails geen reactie. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Portaal is eindverantwoordelijke, ik huur niet van de aannemer maar van Portaal. Ik verwacht van hen dat zij als sociale huisvester hun verantwoordelijkheid nemen. ‘

Beter communicatie

De huurders eisen onder andere betere communicatie en een redelijke vergoeding voor het ongemak en het overlast van de renovatie. ‘We krijgen een vergoeding van 315 euro op basis van vijftien werkdagen werkzaamheden binnenshuis. In de praktijk duren die werkzaamheden veel langer, na de start half augustus is nog steeds niet alles afgewerkt. Die vergoeding klopt dus alleen op papier.’

Portaal gaat de vragen en klachten bestuderen. De bewoners hebben de toezegging gekregen binnen 2 weken antwoord te krijgen.


Dit bericht delen:

Advertenties