Gofferttreintje gaat op rails uit Leemkuil rijden

Van onze redactie
30 januari 2019
Voor het symbolische bedrag van 1 euro heeft stichting Stoomgroep de Goffert de spoorrails van het treintje uit speeltuin de Leemkuil overgenomen. De rails zijn inmiddels verwijderd door Andre Weijers Grond-, Water- en Wegenbouw en verhuisd naar het terrein van postbedrijf Cycloon en het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Met de aankoop van zo'n 1.000 meter rails is de terugkeer van het treintje in de Goffert een belangrijke stap dichterbij gekomen.
‘We hebben deze belangrijke aankoop een tijdje stil moeten houden, en zijn heel blij dat we dit nu eindelijk wereldkundig kunnen maken. Dat we deze rails hebben kunnen kopen van de gemeente is echt een steun in de rug’,  aldus penningmeester Robert Quint van Stoomgroep de Goffert. ‘We zijn ook heel blij met de ondersteuning die zowel Andre Weijers als de gemeente ons bieden bij de demontage en het transport. Dat is een enorme onderneming.’

Vooralsnog heeft de stichting zelf geen terrein waar de rails opgeslagen kunnen worden. Postbedrijf Cycloon en het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen sloegen daarom de handen ineen en schoten de stichting te hulp. Nina Bakx, bedrijfsleider bij Cycloon: ‘Ik heb het treintje jammer genoeg zelf nooit meegemaakt, maar veel mensen bij ons op de werkvloer koesteren er warme herinneringen aan. We hadden nog ruimte vrij op ons erf en zijn heel blij dat we de stichting daarmee uit de brand kunnen helpen.’

Mooie samenwerking

De spoorstaven van het treintje in de Leemkuil zijn ook geschikt voor het Gofferttreintje. Alleen de spoorbreedte wijkt af. Bestuurslid Pim Egbertzen verzekert dat het aanpassen van die spoorbreedte geen al te groot probleem zal zijn: ‘Er zal wat slijp- en laswerk bij komen kijken, maar de benodigde expertise hebben we zelf in huis. En wat we zelf niet weten, kunnen we navragen in ons brede netwerk.’ Het terrein bij postbedrijf Cycloon is eigendom van het Nijmeegse WerkBedrijf. Omdat een en ander op korte termijn moest worden georganiseerd, was het voor de organisatie fijn dat het WerkBedrijf zijn uiterste best heeft gedaan om ook alle formaliteiten snel geregeld te krijgen. Facilitair coördinator Wil Masseling zegt trots: ‘Dit is natuurlijk een prachtig project en we zijn heel blij dat we op deze manier kunnen helpen. En wie weet is dit wel het begin van een mooie samenwerking.’

Feestje bouwen

Achter de schermen werkt de stichting nu al hard verder aan de volgende stap: het terughalen van het Gofferttreintje zelf. Na de toekenning van de provinciale leefbaarheidssubsidie zijn er afspraken gemaakt met de Zweedse eigenaar van het treintje. Daarmee is de terugkeer van de 3 ton zware locomotief Rollecate, haar 3 wagons en de oude rails veiliggesteld. ‘Ik zal heel blij zijn als het treintje straks weer in Nijmegen staat’, zegt Quint. ‘Dan gaan we wel even een klein feestje bouwen.’

Eerste fase afgerond

Met de aanschaf van de rails en het terughalen van de trein is de eerste fase van het project afgerond. De stichting kan vooruit gaan kijken naar de daadwerkelijke restauratie van het tracé en de bouw van een nieuw perron en remise. Het bestuur hoopt dat de trein in het voorjaar van 2020 weer zijn eerste passagiers zal vervoeren.

Het treintje heeft oorspronkelijk van 1971 tot en met 2012 in het Goffertpark gereden. Aanvankelijk was dit een dieseltrein, maar in 1985 werd stoomlocomotief Rollecate gekocht van de Linnaeushof. Deze trein, een unicaat gebouwd door de bekende Nederlandse modelbouwer Kees Neve, reed oorspronkelijk op kolen. Een aantal jaar geleden is de trein aangepast, zodat hij op milieuvriendelijke houtbriketten kan rijden. In combinatie met de nog aan te brengen katalysator zal het Gofferttreintje een van de modernste en schoonste nog rijdende stoomtreinen van Nederland zijn, aldus de organisatie.

Dit bericht delen:

Advertenties