Wanneer agenten een voertuig treffen waarvan de eigenaar een openstaand vonnis heeft staan, wordt de bestuurder in de gelegenheid gesteld om direct te betalen. Wanneer hij of zij dit niet wil of kan, of de eigenaar is niet aanwezig bij de auto, dan wordt op het linkervoorwiel een wielklem geplaatst. De bestuurder zal zelf vervangend vervoer moeten regelen. Maar ook wanneer een structurele wanbetaler in een auto rijdt die geregistreerd staat op andermans naam, zal een wielklem geplaatst worden tot het openstaande vonnis betaald is. Als de boetes betaald zijn, wordt de wielklem zonder bijkomende kosten verwijderd.
Wordt het openstaande bedrag binnen twee dagen niet betaald dan wordt de auto alsnog weggesleept. De sleepkosten en de stallingskosten komen dan bovenop de al openstaande boete. De politie maakt duidelijk dat deze maatregelen alleen gelden voor structurele wanbetalers die al diverse mogelijkheden hebben gehad te betalen.
Wanneer agenten op straat tijdens hun werk bij een controle constateren dat een auto buiten gebruik kan worden gesteld, wordt deze aan de kant gezet. Betrokkene wordt geconfronteerd met het openstaande bedrag en de maatregel die tegen hem of haar open staat. Als er niet kan worden betaald, wordt de sleepdienst gebeld en komen de kosten hiervan, evenals het in bewaring nemen, voor rekening van de betrokkene.
De politie hoopt dat de wanbetalers door deze maatregelen sneller bereid zijn om alsnog te betalen. Ook verwacht zij dat deze aanpak minder capaciteit zal vragen. Bijkomend voordeel is dat de kosten voor de eigenaar van de auto minder hoog zijn omdat deze geen sleepkosten en stallingskosten hoeft te betalen. De verwachting is dat het aantal buitengebruikstellingen ter afhandeling door de politie omlaag kan worden gebracht.
Voor wanbetalers die niet kunnen betalen, bestaat nog steeds de mogelijkheid om met het CJIB een betalingsregeling te treffen.