Industrieel erfgoed
De trein bestaat behalve een locomotief nog uit een tender en drie wagons. Volgens Kathy Loeve, bestuurslid van de Federatie Industrieel Erfgoed Nederland is locomotief Rollecate een bijzonder stuk. ‘Een stoomlocomotief als deze is absoluut uniek in Nederland. Het is wat je noemt een unicaat. Een stuk rollend erfgoed dat gekoesterd moet worden. We zijn dan ook heel blij met alle moeite die Stoomgroep de Goffert doet om de trein weer aan het rijden te krijgen.’ Momenteel loopt er een procedure om de locomotief een beschermde status te geven.
Penningmeester Robert Quint is blij met de steun van Federatie Industrieel Erfgoed Nederland: ‘In de ogen van sommigen is dit treintje een stuk speelgoed. Maar het is echt veel meer dan dat. Het is een klassieke stoomlocomotief op schaal. Met een lengte van 3,40 meter is de locomotief net zo groot als een kleine auto. En dat is dan nog zonder de tender.’ Quint gelooft in de educatieve waarde van het treintje: ‘Voor kinderen is het een heel leerzaam stuk techniek. Anders dan bij elektrische en dieseltreinen kun je bij een stoomlocomotief precies zien hoe alles werkt. We hopen dan ook dat het treintje zal helpen weer meer jongeren voor techniek te interesseren.’
Niet ombouwen tot elektrische trein
De afgelopen weken is er geopperd het treintje om te bouwen tot een elektrische trein. Voorzitter Egbertzen wijst dat idee resoluut van de hand: ‘De Rollecate is niet alleen een nostalgisch treintje, het is ook een locomotief van museale kwaliteit en onderdeel van onze industriële geschiedenis. Daar kun en mag je niet zomaar aan gaan sleutelen.’ Vanaf haar oprichting is de stichting zich echter wel bewust van haar maatschappelijke plicht: ‘Ook zonder de trein geweld aan te doen, is er veel mogelijk om hem schoner te laten rijden. We installeren een speciaal soort katalysator en stoken alleen zeer droge FSC-houtbriketten. In combinatie met een goed stookprotocol produceert het treintje straks aanzienlijk minder uitstoot dan een gemiddelde open haard.’
In 2020 weer op de rails
Met de aanschaf van de trein is de eerste fase van het project afgerond. De stichting kan dan vooruit gaan kijken naar de daadwerkelijke restauratie van het tracé en de bouw van een nieuw perron en remise. De benodigde aanpassingen in het bestemmingsplan zijn inmiddels gedaan. Het bestuur hoopt dat de trein in het voorjaar van 2020 weer zijn eerste passagiers zal vervoeren. Het treintje heeft oorspronkelijk van 1971 tot en met 2012 in het Goffertpark gereden. Aanvankelijk was dit een dieseltrein, maar in 1985 werd stoomlocomotief Rollecate gekocht van de Linnaeushof. Deze trein is als unicaat gebouwd door de bekende Nederlandse modelbouwer Kees Neve. Vanwege financiële malversaties moest het treintje in 2012 noodgedwongen worden verkocht. In 2016 werd Stichting Stoomgroep de Goffert door Jordi Wouters opgericht met als doel het treintje weer terug te halen.