Gemeente en Portaal werken aan brandveiligheid

Van onze redactie
10 maart 2014
Een brandveilige woning is van levensbelang. De gemeente Nijmegen, woningcorporatie Portaal en de brandweer Gelderland-Zuid trekken daarom samen op. Burgemeester Hubert Bruls en Portaaldirecteur Vincent van Oordt geven morgen samen het startschot voor het project brandveiligheidchecks. Zij zwaaien de brandveiligheidsadviseurs uit, die op hun dienstfiets de Nijmeegse wijken ingaan.
Het doel is om 4500 Portaalwoningen in Nijmegen dit jaar te voorzien van een rookmelder. Zes Nijmeegse werkzoekenden krijgen de kans om werkervaring op te doen als brandveiligheidsadviseur bij Portaal. De adviseurs, die op dit moment een uitkering ontvangen, krijgen een participatiebaan aangeboden in het kader van social return on investment. Woningcorporatie Portaal betaalt de rookmelders en begeleidt de adviseurs. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de brandveiligheid in de stad wordt verbeterd en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doen waardevolle
werkervaring op.

De brandveiligheidsadviseurs gaan de rookmelders aanbrengen bij huurwoningen van Portaal waar nog geen rookmelder geplaatst is. Daarnaast adviseren zij huurders over hoe hun woning brandveiliger gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld door samen met de bewoner een controlelijst van de brandweer door te nemen. Vaak kunnen met kleine aanpassingen al veel gevaarlijke situaties worden voorkomen.
Om betrouwbaar advies te geven hebben alle adviseurs brandveiligheid een basistraining gehad van de Brandweer Gelderland-Zuid. Daarnaast worden zij begeleidt door een projectleider van Portaal.

De adviseurs zijn herkenbaar aan hun kleding en kunnen zich legitimeren. Huurders worden vooraf per brief geïnformeerd.

Dit bericht delen:

Advertenties