Zorgvuldige match
Esther Overweter bestuurslid pleegzorg van Jeugdzorg Nederland: ‘Kinderen die niet bij hun eigen ouders kunnen wonen willen we graag zo thuis mogelijk laten opgroeien. Als dat bij de eigen ouders niet kan, dan het liefst bij pleegouders. Pleegzorg doe je samen, met ouders, kinderen en pleegouders. Om kinderen met succes en duurzaam in een gezin te plaatsen, is een zorgvuldige match tussen kind en pleegouders cruciaal. Het tekort aan beschikbare pleegouders betekent helaas dat de beste match niet altijd mogelijk is.’
Onthulling van de Noodbox
De campagne werd vanochtend afgetrapt door radio-dj Gijs Staverman, zelf pleegouder. Een speciaal voor de campagne ontwikkelde ‘noodbox’ wordt onthuld. Een levensgrote rode doos, waarin een kind slechts door een raampje naar buiten kijkt. De noodbox staat symbool voor de situatie waarin een kind niet veilig kan opgroeien. Voorbijgangers worden geprikkeld met het kind in gesprek te gaan en naar zijn/haar verhaal te luisteren.
Pleegzorg in verschillende vormen
Met de campagne wil Pleegzorg Nederland ook laten zien hoe kinderen helpen het leven van zowel pleegouders als kinderen verrijkt. Gedurende de week worden pleegouders in het zonnetje gezet met verwen-activiteiten zoals gezinsuitjes, vrij zwemmen en vrijkaartjes voor een voetbalwedstrijd, worden er thema- en netwerkbijeenkomsten georganiseerd en is er op 6 november een landelijke pleeggrootouderdag.
Gebrek aan variatie
Overweter: ‘Het tekort aan pleegouders betreft niet alleen het aantal beschikbare mensen, maar ook het gebrek aan variatie in type pleegouders. We hebben gemerkt dat veel mensen niet weten dat er verschillende manieren zijn om pleegouder te zijn. Daardoor denken veel van hen bij voorbaat al dat pleegzorg niets voor hen is. Met de campagne willen we de mensen laten zien dat je bijvoorbeeld ook pleegouder kunt worden in deeltijd. En hoe mooi het is op deze manier je wereld open te stellen voor kinderen die dat goed kunnen gebruiken.’