De start van het werk is gepland op maandag 6 januari en het duurt tot het najaar. Tijdens de Vierdaagse is een pauze ingepland en is de weg natuurlijk geheel beschikbaar. Het werk begint aan de oostzijde, aan de oneven kant, ter hoogte van de Spoorkuil. In fases werkt de gemeente van kruispunt naar kruispunt. Het eerste deel duurt naar verwachting 7 weken. Dan worden ook alle bomen gerooid. In de loop van het project krijgt de St. Annastraat twee afslagen minder die het verkeer doorkruisen. Doel is om het verkeer zoveel mogelijk op de hoofdwegen te houden en sluipverkeer in de wijken te voorkomen. Enkele bedrijven combineren hun werkzaamheden met het project. Onder andere voor glasvezel, water, elektra en gas.
Bereikbaarheid
Aan de kant waar niet gewerkt wordt, rijden fietsers in 2 richtingen over de ventweg. Het doorgaande autoverkeer heeft bij de aanleg van de snelfietsroute nauwelijks hinder van de werkzaamheden. Het werk op de hoofdrijbaan gebeurt buiten de spits. Tijdens het werk zijn de woningen altijd te voet bereikbaar en waar niet gewerkt wordt kan gewoon geparkeerd worden.
Duurzaamheid
Bij de herinrichting van de St. Annastraat past de gemeente meerdere duurzame technieken toe. Zo wordt de straat afgekoppeld van het riool, gaat het water rechtstreeks naar de nieuwe bomen via een slim infiltratiesysteem en komen er meer en grotere plant- en boomvakken. De nieuwe en op termijn grotere bomen zorgen voor meer schaduw. De lantaarnpalen krijgen ledverlichting.
Bewonersavond
Voor de zomer zijn tijdens een bewonersavond ideeën en kennis over verschillende onderwerpen opgehaald. Waar mogelijk zijn de reacties in het ontwerp verwerkt. Meer informatie over het definitieve ontwerp en de voortgang van het project vind je op de website van de Gemeente Nijmegen.