Extra kosten of bevriezen
Toch roepen deze nieuwe regels ook weer onduidelijkheid op, want wat wordt precies bedoeld met het woord ‘onredelijk’? Ook is het de vraag wat er precies gaat gebeuren als een abonnee over de grens van onredelijkheid is gegaan volgens de provider. Wordt daadwerkelijk het abonnement stopgezet? Vaak is dit niet het geval. Wel kunnen zij de snelheid van het internet verlagen of extra kosten in rekening brengen. Als het echt heel erg is dan kan de aanbieder ervoor kiezen om het pakket tot het einde van de maand te bevriezen zodat er geen 4G of wat dan ook gebruikt kan worden.
Gebruik WiFi
De vraag over het woordje ‘onredelijk’ valt tevens niet echt te beantwoorden, dit verschilt namelijk per provider. De ene aanbieder vindt het onredelijk als er meer dan vijf keer zoveel verbruikt als het gemiddelde verbruik van een onbeperkt abonnement. De andere provider zet de limiet juist op 20 Gigabyte per maand. In de Fair Use Policy staat precies wat de grens is van de aanbieder. Over het algemeen zal men deze limiet niet bereiken, al geldt dit natuurlijk niet voor iedere Nederlander. Daarom wordt het aanbevolen om zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi. Op die manier is het vrij zeker dat men geen problemen krijgt met de provider.