Op ilovenijmegen.nl is een uiteenlopende selectie van producten te vinden. Van koffiemokken met een nuilerd-opdruk en warme hoodies met het wapen van Nijmegen tot aan bier van Nijmeegse brouwers en boeken over Nijmegen. Alle aangeboden producten hebben een onmiskenbaar Nijmeegse link. Omdat ze gemaakt zijn door Nijmeegse ondernemers of omdat ze een typisch Nijmeegs tafereel of onderwerp belichten.
Trots op Nijmegen
Initiatiefnemer en oprichter van de webshop is Jan Diebels, eigenaar van kledingzaken Dedicated op het Koningsplein en Daily Fresh in de Marikenstraat. Diebels: ‘Bij mijn klanten bemerkte ik een behoefte aan het uiten van hun trots op Nijmegen. Op de stad, en op de cultuur waaronder het Nimweegs dialect. Een centrale plek waarop zij echt Nijmeegse producten konden vinden ontbrak echter. Tot nu dus. Op de webshop ilovenijmegen.nl kan iedereen die houdt van de stad iets van zijn interesse vinden.’
Nimweegse sökskes
De webshop heeft een breed assortiment: de vijf productcategorieën zijn onderverdeeld in boeken & souvenirs, kleding, wonen, eten & drinken en kids & cadeaus. De artikelen zijn geschikt voor elke portemonnee. Zo bedraagt de prijs van een waterbidon met een reliëf van een Nijmeegs stadsgezicht € 7,95. Een paar ‘Nimweegse sökskes’ met daarop afgebeeld de Waalbrug kost € 9,95.
Goede doelen
Het lokaal georiënteerde credo ‘voor en door Nijmegenaren’ komt niet alleen terug in het assortiment van de webshop. Diebels: ‘Drie procent van de omzet van de webshop gaat naar Nijmeegse goede doelen. Bijvoorbeeld voedselbank Nijmegen, hospice Bethlehem maar ook Lichtjes op Oorlogsbegraafplaats Jonkerbos. Of de dierenambulance. Elk kwartaal wisselen we van goede doelen, zodat ze allemaal een keertje aan de beurt komen. Noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen, ik vind het niet meer dan logisch om op deze bescheiden manier wat terug te doen voor de stad en de Nijmegenaren.’
Voor de realisatie van de webshop maakte Diebels eveneens gebruik van de diensten van lokale ondernemers. ‘Een webshop met lokale producten moet ook worden gemaakt met lokale partijen’, aldus de ondernemer. Dat kan op instemming rekenen van gemeente Nijmegen. Wethouder Monique Esselbrugge (economie) juicht het initiatief toe: ‘Niet alleen durft deze mkb’er de stap te zetten naar digitalisering, essentieel voor innovatie en groei, extra mooi is dat bijna alles aan de webshop lokaal is bedacht en gemaakt.’
Voorloper fysieke winkel
Wat Diebels betreft is de webshop een voorloper van een fysieke winkel vol Nijmeegse producten. ‘Hoe tof zou het zijn als er zo dadelijk een plek komt waar Nijmegenaren en toeristen een kopje koffie met een gebakje kunnen krijgen en waar ze Nijmeegse producten kunnen vasthouden en bekijken. Degenen die nog wat huiverig zijn om online te bestellen, kunnen daar zien dat de producten echt van goede kwaliteit zijn.’
Zover is het nog niet. Hoewel Diebels al lang voor COVID-19 met de ontwikkeling van het concept I love Nijmegen bezig was, had de timing van lancering van de webshop niet beter kunnen zijn. ‘Online shoppen kende al een gestage groei en gaat nu helemaal door het dak. En dan moeten de inkopen voor de feestdagen nog gedaan worden. Het winkelend publiek in het stadscentrum zal dan gespreid moeten gaan worden. Maar de deur dichthouden voor je klant, dat wil je echt niet. Als je hem of haar dan een uitwijkmogelijkheid kunt bieden om een leuk cadeau te scoren op een veilige en gemakkelijke manier, dan is zo’n webshop natuurlijk een geweldig alternatief. Voor de klant en voor de ondernemer.’