Fietsmuseum Velorama heropent haar deuren
Job Boers
5 juni 2021
Na ruim 5 maanden lockdown mogen musea vanaf vandaag eindelijk weer open. De vrijwilligers van het Nationaal Fietsmuseum Velorama aan de Waalkade zijn er helemaal klaar voor. Fietsmuseum Velorama neemt je mee in de geschiedenis van de fiets. De fiets heeft al sinds het begin van de twintigste eeuw een immense invloed op Nederland en haar gebruiken. Tegenwoordig bestaat er geen enkel ander land met een vergelijkbaar welvaart-niveau als Nederland waar zoveel gefietst wordt. De fiets is dan ook bepalend voor het straatbeeld in Nederland.
Zodra je de fiets geschiedenis induikt kom je interessante ontwikkelingen tegen in het gebruik en uiterlijk van de fiets. De hedendaagse fiets heeft in de loop der jaren qua uiterlijk een grote metamorfose ondergaan. Mede door het gebruik van andere fietsmaterialen werden fietsen steeds functioneler. De fiets werd in eerste instantie gemaakt voor de man en als vertierrijtuig voor de vrouw, rond 1893 zorgde de fiets voor meer bewegingsvrijheid voor vrouwen.
Nationaal Fietsmuseum
In 1981 is Fietsmuseum Velorama in Nijmegen geopend. De collectie van het museum begon met de historische fietsverzameling van de heer G.J. Moed. In 1969 kreeg hij zijn eerste antieke fiets. Moed had begin jaren ‘80 een collectie van meer dan 200 rijwielen waarvoor een plek gevonden moest worden. Een historisch pand aan de Waalkade werd als geschikte locatie gevonden. Na een verbouwing werd in 1998 het museum door H.K.H. Prinses Margriet heropend onder de naam: Nationaal Fietsmuseum Velorama.
Velorama bezit momenteel ruim 500 historische fietsen. Een gedeelte van de collectie staat tentoongesteld in het museum en een gedeelte staat in opslag of wordt gebruikt voor tentoonstellingen in andere musea.
Velorama laat fietsliefhebbers genieten
Secretaris Cees van Wijk, als vrijwilliger werkzaam in het museum, is erg blij dat in het museum de grootste en belangrijkste fietscollectie ter wereld ondergebracht is. ‘De familie Moed heeft erg haar best gedaan om het museum zo uitgebreid en bijzonder te maken als dat het nu is’, aldus van Wijk. Volgens van Wijk geeft de collectie van het museum een overzicht van de ontwikkeling van de eerste loopfiets tot de hedendaagse stadsfiets. ‘Rond 1800 bedacht men al voertuigen die op eigen kracht konden voortbewegen, wij hebben in het museum meerdere voorbeelden van loopfietsen tot fietsen met speciale aandrijftechnieken’, aldus van Wijk.
Naast een verzameling van in eigen atelier gerestaureerde twee-, drie- en zelfs vierwielers zijn er in het museum ook voorbeelden van fietsverlichting, posters en andere artikelen rondom de fiets te bezichtigen.
Bijzondere fietsen
De collectie staat opgesteld in vijf grote zalen. Op de begane grond staan voornamelijk loopfietsen, driewielers en Vélocipèdes uit de periode 1818 tot 1870 opgesteld. Een verdieping hoger bevindt zich de Hoge-bi Lounge. In de grote zaal op deze verdieping bevinden zich de zogenaamde High Wheel Safety’s. De tweede verdieping staat in het teken van bijzondere fietsen. De Rudge Carrier Tricycle is één van de favoriete fietsen van Van Wijk. ‘Het is erg bijzonder om te zien welke aandrijfvormen er verwerkt zijn in deze fiets’, vertelt van Wijk.
Ook te bewonderen op de tweede verdieping zijn onder andere tandems, fietsen met een aandrijfas en houten fietsen. In deze zaal wordt tevens aandacht besteed aan de fietsgeschiedenis van het Koninklijk huis. Zo wordt er de Fongers-fiets van wijlen Koningin Wilhelmina getoond en de verlovingstandem van Prinses Juliana en Prins Bernhard uit 1936. Een ander bijzonder exemplaar voor fietsliefhebbers is de beroemde fiets van Wim van Est waarmee hij zijn val in het ravijn maakte in de Tour de France van 1951.
Hart voor de fietswereld
De liefde voor fietsen van Van Wijk vloeit terug uit zijn jarenlange dienstverband voor Gazelle in Dieren. Met hem zijn er nog 9 vrijwilligers verbonden aan Velorama. Van Wijk is blij dat hij met zijn passie bezig mag zijn: ‘Fietsen is onderdeel van ons leven en door middel van het fietsmuseum geven we blijk aan een deel van de Nederlandse identiteit’, vertelt van Wijk. De enthousiaste van Wijk eindigt nostalgisch: ‘Tegenwoordig heb je fietsen met tientallen versnellingen, elektrische ondersteuning en andere foefjes, vroeger werden er loopfietsen gebruikt zonder kettingen, wat een schitterende periode zou dat geweest zijn.’
Kijk voor meer informatie en de actuele openingstijden op de website van Fietsmuseum Velorama.
Dit bericht delen: