Julia Mulder start Dutch Locals
Karel Hermsen
23 december 2020
Julia Mulder barst van de ideeën. In het begin van de coronacrisis had zij het idee om vlaggetjes met een hartje voor alle zorgmedewerkers overal op te hangen. Het groeide uit tot een landelijke actie. De vlaggen met een groot rood hart en de tekst 'een hart voor iedereen' zie je nog overal. In juni startte zij met de 'Horeca Run', een sponsoractie waarbij deelnemers via een sportieve prestatie een horecaondernemer of club- of buurthuis kunnen ondersteunen. Nu is ze gestart met Dutch Locals, een online platform om expats en internationale studenten in contact te brengen met Nijmeegse organisaties.
‘Ik begin in Nijmegen, want hier heb ik de meeste contacten’, zegt een enthousiaste Julia.
‘Daarna kan het concept worden uitgerold in het hele land. Mensen uit het buitenland die voor studie of werk naar Nederland komen vertelden mij dat dat ze het vaak moeilijk hebben om voor hun sociale leven aansluiting te krijgen met Nederlanders. Er gebeurt in dit land van alles en het barst van de verenigingen en organisaties, maar het is voor buitenlanders vaak erg moeilijk om ergens tussen te komen. Ze blijven dan vaak in hun eigen kleine kringetje hangen. Corona maakt het niet gemakkelijker op. Een nieuw land, nieuwe taal, vaak een heel andere manier van leven. En tot overmaat van ramp zit nu iedereen thuis en ligt alles plat. Je zou zo graag je eigen hobby als een escape willen uitoefenen. En een hobby is het leukst als daarmee je sociale contacten kunt uitbreiden. In dit geval met locals, met mensen uit Nijmegen. Dat kan een sport zijn, maar denk ook aan culturele activiteiten zoals zang, dans of muziek. Ook lokale events en services worden op de site aangeboden. Op die manier heeft iedereen allerlei mogelijkheden om in contact te komen met locals.'
Julia vervolgt: 'Aan de andere kant zie je ook heel veel organisaties en verenigingen die zich heel sociaal openstellen voor mensen uit het buitenland. Soms zitten ze zelfs te springen om nieuwe leden. Waarom dan niet dat talent uit een ander land? Dutch Locals koppelt vraag en aanbod aan elkaar. Op dit moment vooral via de sociale media, maar hopelijk ook binnenkort weer fysiek.’
Hoe werkt het? Via de Engelstalige website www.dutch-locals.com kunnen organisaties zich met hun activiteiten, services en events aanmelden om zichtbaar te worden voor internationale inwoners van Nederland. Geïnteresseerden kunnen via de dezelfde website snel zien wat er zoal te beleven valt.
Julia’s concept voorziet duidelijk in een behoefte. In Nijmegen wonen minimaal 1700 expats die werken aan de universiteit, HAN, of internationaal georiënteerde bedrijven. Daarnaast staan zo`n 4300 buitenlandse studenten - afkomstig uit 75 landen - ingeschreven bij de Radboud Universiteit en de HAN.
Ondertussen werkt ze gestaag door aan haar vorige initiatieven. ‘De Horeca Run loopt nog steeds. In maart dacht ik dat we de actie in september konden afsluiten, maar corona is erg taai en de horeca heeft het steeds moeilijker. Daarom is er voorlopig geen einddatum. Elk kwartaal ontvangen de door de deelnemers gekozen ondernemers keurig de sponsoropbrengsten van de uitgevoerde acties. De 10.000 Euro is in zicht!’
Dit bericht delen: